Jump to content

medijski mehanizmi


anonimno

Preporučene objave

Govoriti protiv medija i medijskih mehanizama možda je danas i opasnije nego u komunističko vrijeme. U komunizmu su pretvarali čovjeka u piljevinu po nalogu CK ili ga naprosto prešućivali kao da ne postoji, a danas medijski magnati i novinari u medijima mogu puno više. Mogu uništiti bilo kojeg političara ako ga se dohvate. Političari drhte pred njima ili im se ulaguju. Ista stvar vrijedi i za književnost. Zbog prikrivene ili očigledne sprege mnogih intelektualaca s medijima, zbog egzistencijalne ovisnosti, straha od osvete ili marginalizacije, u medije se nitko ne usudi previše dirati. Čak i kad je očigledno da proizvode smeće. Od doba komunizma gdje su bili sredstvo, glavni instrument vladanja, pretvorili su se u ideološki aparat konzumerističke globalizacije koji reducira kritičku misao, svaki san o revoltu duha. S njima kao da počinje novo doba laži. Poruka je jasna: mi smo ti koji utjelovljujemo demokraciju, slobodu, pluralizam mišljenja. Da nema nas ne bi ni bilo tih vrijednosti. A prešućuje se da ih gaze. Uzmite samo "Aferu Grupo" koja na neki način i dalje traje, mislim, traje ta bespoštedna borba za primat u manipulaciji ljudima s time da više i nije bitno što je tu laž, što istina, i tko kome podmeće. Medijska carstva koja su se stvorila uspjela su posljednih godina pregaziti mnogo toga što je vrijedilo. U prvom redu, kulturu. Preodgojiti, podvrgnuti sebi, poništiti druge, to su ciljevi koje su postavili. Njihov je cilj masifikacija pojedinca radi veće prodaje ili «gledanosti». A pojedinca se ne dâ masificirati ukoliko ne banaliziraju misao i ne unificiraju književnost. Pritom su sva sredstva dobra da nas uvjere kako ozbiljni ljudi stoje iza projekata s kulturnom misijom. Želi se dokazati da se može biti «medijski osviješten», drugim riječima, da se može biti u isti mah kritičan i medijska osoba. Medijski intelektualac i kritičan intelektualac u jednoj osobi, to je poželjno radi same slike medija, koja kontrabalansira njihovu tabloidnu i petparačku esenciju. I želi se stvoriti dojam da se ništa vrijedno ne radi ukoliko nije u medijima ili bar pod njihovim pokroviteljstvom. Svaki ozbiljan, dubinski, intelektualni, istraživački rad kojeg zaobilazi medijska halabuka i tamburanje faktički ne postoji. Postoje samo zvijezde. Čak ni književna kritika koja izlazi po stručnim, književnim časopisima nije uopće više relevantna. Važno je ono što će se reći o nekom piscu u vodećim medijima, ovo drugo ionako nitko ne čita.

Nije to samo situacija ovdje nego i vani. Postoji imperativ, zadat urednicima: napravite književnu zvijezdu. Ako je nema, izmislite je! Bar dvije-tri u godini. Inače ćete dobiti otkaz. I onda pročitate u novinama da je XY potpisao ugovor vrijedan toliko i toliko stotina tisuća dolara. Nitko nije čuo za njega, a on već toliko teži. Pa se onda svi pomame za njim i kupuju, provjeravaju. Nekome je dobar, nekome katastrofa. Ali nova zvijezda je tu. I ljudi kupuju. Tako je i krenulo kod nas s primamljivim nagradama, opremom, velikim masnim slovima, valorizacijama, gros-planovima. Samo što je kod nas star-sistem donekle zaostao i palanački. Pojedinac je i dalje sumnjiv i preslab. Podržava se interesna grupa, više od pojedinca. Grupa koja će obilato uzvratiti medijima za postignutu «slavu». I pojedinac ukoliko doprinosi unifikaciji senzibiliteta za određeni tip književnosti koja je u trendu. Jednom kad grupa stasa onda će ona znati iznijeti i pojedinca. Po toj markentinškoj logici palanke, ili ćeš biti prisutan pod uvjetima magične krpe koja svojim «kulturnim» imenom briše sve nagomilane prljavštine ili nećeš postojati, bit ćeš nepriznati anonimus. I onda se pisci daju u utrku, svi se hoće dopasti medijima, svi se daju uslikati u najneobičnijim pozama, sličnim top i super modelima ne bi li malo dobili na važnosti . Teško je odoljeti sirenskom zovu medija. To je jedino uspio u hrvatskoj književnosti Danijel Dragojević. Oni koji su izvan te igre ili su se sklonili proglašeni su puritancima, elitistima ili čangrizavcima koji kuju neku svoju teoriju zavjere.

S druge strane, vječno opravdanje za markentišku estradizaciju književnosti o kojoj govorite je u tome da se time popularizira književnost. I da tako ljudi više čitaju. A ne kaže se da se time popularizira samo određeni tip književnosti i određeni autori u trendu, a da se zahtjevnija književnost još manje čita nego prije (možda te «zahtjevnije», «ozbiljne» i «vrijedne» književnosti više i nema jer je ionako bila osuđena na izumiranje poput poezije). No važno je prisvojiti visoke ciljeve. U medijima je uvijek važno dobro opravdanje s kojim se starta u markentišku kampanju. Tako su akcije velikih novinskih kuća s milijunima prodanih knjiga krenule kao hvalevrijedna kulturna misija. To što nisu doprinjele popularizaciji knjige i književnosti nego su je banalizirale, svele je na razinu dnevnih novina sa senzacijama, «kioskizirale» kulturu a pritom uništile knjižare i nakladništvo ubraja im se kao kulturni plus.

 

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

...ma uzmi samo onu K. Turčin iz Jutarnjeg...pa ona polovici čovječanstva zavrče spolne žlijezde otvoreno ih proglašavajući prirođenim poremećenim manje vrijednim ljudskim bićima ...zadojena paraznanstvenim teorijama "Klinike...." - nelegalne institucije koja modulira svijest javnosti, a financiraju je ovdašnji polu-fašisti želeći pred svijetom osvjetlati liberalni obraz "građanske" Hrvatske.....

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

  • 1 mjesec kasnije...
  • 1 mjesec kasnije...

Činjenica jest da je ovaj post u svojoj suštini, iako ne i stilom, pogodio bit dansnjih medija kod nas, pogotovo tiskovina. Da, istina je da se obajvljuje svašta, ali nemojmo se zavaravati, nije sve tako crno. Istina je da se o svemu i svačemu piše, ali ljudi moji, to je demokracija... i zaista jest.

Ono što me najviše bode u oči dok sam čitao ovaj post jest da autor dosta neargumentirano blati novine i novinare. Pa gdje bi novinari stigli kad bi sve bio istraživački rad?!?!?! Naime, ne bih htio nikoga ljutiti, no treba razlikovati i novinarske forme pisanja po tiskovinama i webu, dakle vijest, izvještaj i reportaža u jednom dijelu nikako ne moraju biti istraživački rad jer je svrha upravo takvih tekstova da PRENESU ono što se dogodilo ili se događa ili se treba dogoditi a ne da istražuje dublje smislove. Intencija je forme analize i članka (kojeg novinarski nepismeni ljudi često zamjenjuju s tekstom) da sagledaju sve strane i pozadinu nekih zbivanja ili društvenih pojava. U dnevnim je novinama toga dosita malo jer, budimo realni, ne stigne se sve istražiti najednom i sve objaviti. Upravo zato i ne treba suditi o autoru ili tiskovini na temelju jednog teksta nego na temelju više izdanja ili SVIH tekstova koji su objavljeni o nekoj temi u npr. Večernjaku, Jutarnjem ili Vjesniku.. uglavnom u dnevnom tisku. Tjednici i mjesečnici imaju više vremena pa je njima lakše pristupiti s kritikom kad je test pisan pristrano ili nedovoljno argumentirano.

Dalje, da ne spominjem uopće formu komentara ili osvrta u kojem novinar može pisati doslovno njegove stavove. Kome se ne sviđa neka ne čita - to je ono što ja msilim. A ako se gdje i novinar namjerno ili nenamjerno ogriješi o nepristranost pisanja uvijek postoji i instrument demantija što se dosta koristi. Nema razloga za ljutnju - to je tako svugdje pa tako i kod nas.

 

Ali da je istina da su neke od novina nevjerojatno požutile ili bar da surfaju na valovima žutila i to je istina...

 

Što se tiče apostrofirane etike u novinarstvu... Moj je jedini komentar da treba pročitati novinarski kodeks... i onda proučit praksu suda časti novinarskog društva... Nije baš sjajna statistika. No opet - manus manum lavat. A isto je sa svim, ali baš SVIM strukama, pa pogledajte npr. liječničku komoru i budite iskreni i realni pa recite da se dosta stvari ne stavlja pod tepih. Činjenica je da se bunimo protiv novinara i novinarstva samo zato jer jer se čovjeka i muhu može ubiti na isti način, a to je da ga udariš novinama.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Uključi se u diskusiju

Možete objaviti sada i registrirati se kasnije. Ako imaš korisnički račun, prijavi se ovdje kako bi objavljivao s tim računom.

Posjetitelj
Odgovori na ovu temu...

×   Zalijepili ste sadržaj sa formatiranjem..   Ukloni formatiranje

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Vaš je prethodni sadržaj vraćen..   Očisti

×   Ne možete direktno lijepiti slike. Prenesite ili unesite slike iz URL.

  • Temu je nedavno pogledalo   0 korisnika

    • No registered users viewing this page.
  • Korisnici koji su trenuto na stranici



×
×
  • Napravi novi...

Važna informacija