Jump to content

Zakon o pravu na pristup informacijama


trojanac

Preporučene objave

Osoba je zatražila od javne ustanove prema Zakonu o pravu na pristup informacijama određene podatke iz poslovanja. Međutim, ustanovilo se da je podnositelj zahtijeva naveo nepostojeću adresu stanovanja a naknado je utvrđeno i da se radi o osobi sa lažnim ( nepostojećim) imenom i prezimenom.

Što učiniti u ovom slučaju ?

Hvala

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Ima više tumačenja o tome što je ime i prezime iz zahtjeva (čl. 18 st.3 Zakona).

- to može biti kako netko sebe naziva (npr. Spiderman)

 

Informaciju ne morate slati poštom na adresu, može i prema čl. 17 st.1 t.2 ... 'na drugi način', ili st.2 'na način na koji je podnesen zahtjev'.

 

Nije sporno slanje informacije, već osoba koja se krije iza lažnog imena i prezimena i lažne nepostojeće adrese i prijeti povjerenicom za informiranje.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

- to može biti kako netko sebe naziva (npr. Spiderman)

 

 

Ne baš 'Spiderman', jer to je fiktivan lik.

 

Majka Tereza, Martin Sheen, Willy Brant, Mahatma Ghandi, Charlton Heston, Coco Chanel,David Bowie, Kirk Douglas, Cary Grant, ...

To bi vjerojatno bili primjeri kada bi pseudonim bio prihvatljiv... Dakle osobe koje su u javnosti poznatije pod tim imenom .

 

Ili kod nas Jasmin Stavros (sreo ga nedavno kod JB) , Dino Merlin,...

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Nije sporno slanje informacije, već osoba koja se krije iza lažnog imena i prezimena i lažne nepostojeće adrese i prijeti povjerenicom za informiranje.

 

Ne računa se kao prava prijetnja ako se radi o nečem legalnom.

 

Ili su drukčije prijetnje, korisnik je drzak, bezobrazan... i to želite prijaviti?

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Ne baš 'Spiderman', jer to je fiktivan lik.

 

Majka Tereza, Martin Sheen, Willy Brant, Mahatma Ghandi, Charlton Heston, Coco Chanel,David Bowie, Kirk Douglas, Cary Grant, ...

To bi vjerojatno bili primjeri kada bi pseudonim bio prihvatljiv... Dakle osobe koje su u javnosti poznatije pod tim imenom .

 

Ili kod nas Jasmin Stavros (sreo ga nedavno kod JB) , Dino Merlin,...

 

Izvod iz zakona o pravu na pristup informacijama:

Članak 5.

Pojedini izrazi u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:

1) »Korisnik prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija« (u daljnjem tekstu: korisnik) je svaka domaća ili strana fizička i pravna osoba;

 

Je li Kirk Douglas korisnik prava na pristup informacijama u smislu gore navedenog članka ?

Hvala

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

U ovom slučaju, "korisnik" nije domaća ili strana fizička i pravna osoba. Možemo raspravljati "što bi bilo kad bi bilo", ali u ovom konkretnom slučaju se radi o lažnim podacima i nepostojećoj osobi. Što se tiče čl. 18., tj. "ime i prezime... fizičke osobe", ovdje se radi o apstraktnom konstruktu, a ne o fizičkoj osobi s imenom i prezimenom.

 

O utvrđenom napisati zabilješku, uložiti u spis i arhivirati ga bez povratnog izvješćivanja, tj. bez ustupanja podataka. Ako će se žaliti pod pravim imenom i prezimenom, radit će se o novoj okolnosti i podaci mu mogu i tada biti ustupljeni, a ako će se žaliti anonimno, opet nema pravo na odgovor.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Izvod iz zakona o pravu na pristup informacijama:

Članak 5.

Pojedini izrazi u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:

1) »Korisnik prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija« (u daljnjem tekstu: korisnik) je svaka domaća ili strana fizička i pravna osoba;

 

Stvarno tumačenje ovog članka je zapravo - "svatko ima pravo na pristup informacijama koje nisu klasificirane kao tajne" (ili zaštićene u bilo kom smislu).

U čl. 18. piše da se mora identificirati tražitelj informacija koji iste zahtjeva pisanim putem, a usmeno ili telefonom ne. Kad je u pitanju elektronička pošta , pravo je pitanje bi li itko danas išao provjeravati tko stoji iza neke e-mail adrese.

Koliko se mogu prisjetiti, baš nikad kada sam poslao neki upit elektroničkom poštom, nikad nitko nije provjeravao moj identitet.

 

Primjerice, ja za bar 30% građana u ovoj državi mogu u 5 minuta doznati ime, prezime, adresu, OIB, napraviti e-mail adresu koja će uvjerljivo sadržavati osobno ime i prezime da ne izazove dvojbu i postaviti bilo kakav upit u njihovo ime.

I vjerojatno dobiti odgovor na taj e-mail.

 

 

 

Mislim da su stvari koje zapravo pitate - je li netko pogriješio ako je dao informaciju osobi koja se lažno predstavila, pa bi za to mogao nekako odgovarati?

Po mom tumačenju - nije.

 

Je li Kirk Douglas korisnik prava na pristup informacijama u smislu gore navedenog članka ?

Hvala

 

U onom gore odgovoru (na Spidermana) referirao sam se na tumačenje koje je dano tamo, a vrijedi za anglosaksonsko pravo.

 

Kod nas, vjerojatno bi se tražitelj morao identificirati svojim dokumentima ako bi osobno predao pisani zahtjev (kako je opisao drot 13), ali to je propisano drugim zakonima i pravilnicima koji propisuju upravne postupke i radnje.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Obično se upit šalje e-mailom ili online, a odgovor se dobije poštom.

 

 

FBI traži fotokopiju osobne (copy of government-issued photo ID) za svaki FOI upit - tako su napravili novi online formular. članak :: jedna reakcija.

 

 

Pretpostavljam da je razlog za ovaj upit to što netko previše propituje... kao tu:

... me pozvao u humanitarnu udrugu i pod uvjetom da kod javnog bilježnika potpišem izjavu da od njega i od njegovih poslovnih partnera više neću upućivati nikakve zahtjeve (za pristup informacijama) ...
Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

FBI traži fotokopiju osobne (copy of government-issued photo ID) za svaki FOI upit - tako su napravili novi online formular. članak :: jedna reakcija.

 

To je prije u svrhu zaštite od dosađivanja profesionalnih trolova svih vrsta koji bi podnošenjem brda zahtjeva zapravo tako htjeli kopati po arhivama 'da nešto nađu'.

A FBI baš i nije institucija kojoj je zadatak informiranje javnosti.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

U ovom slučaju, "korisnik" nije domaća ili strana fizička i pravna osoba. Možemo raspravljati "što bi bilo kad bi bilo", ali u ovom konkretnom slučaju se radi o lažnim podacima i nepostojećoj osobi. Što se tiče čl. 18., tj. "ime i prezime... fizičke osobe", ovdje se radi o apstraktnom konstruktu, a ne o fizičkoj osobi s imenom i prezimenom.

 

O utvrđenom napisati zabilješku, uložiti u spis i arhivirati ga bez povratnog izvješćivanja, tj. bez ustupanja podataka. Ako će se žaliti pod pravim imenom i prezimenom, radit će se o novoj okolnosti i podaci mu mogu i tada biti ustupljeni, a ako će se žaliti anonimno, opet nema pravo na odgovor.

 

Sve ok. Zabilješka će se napisati ali kako se riješiti bu*ale koja ne prestaje dosađivati. usput, podaci koje on traži nisu nikakva tajna ali zašo mu odgovarati kada očito ima nečasne namjere. Što mislite kako sačiniti odgovor, možda mu dati do znanja da nije pravna ni fizička osoba jer ga nema u registru građana RH.

uređeno: od G-man
Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Previše je važan taj zakon jer kod nas ima premalo transparentnosti. I previše korupcije.

 

Zakon neće biti važan ako ne postoji društveni problem kojeg treba riješiti... ali to u RH nije slučaj. Na svakom koraku srećem probleme ... lista je predugačka...

 

Bitan je taj posao i treba dati ljudima (korisnicima) čim više informacija!

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Mislim da se mogu koristiti iskustva iz drugih EU zemalja, jer nema većih razlika u implementaciji Eu direktiva. UK

Kad se zahtjev odbije to treba i obrazložiti (Refusing a request: writing a refusal notice).

 

O zlonamjernim (dosadnim, uznemirujućim, neopravdanim) zahtjevima:

Dealing with vexatious requests, str. 7 Indicators (Indikatori), a to bi bili, pokušaću prevesti:

 

Uvredljiv ili agresivan jezik

Ton ili jezik podnositelja zahtjeva nadilazi razinu kritike koje tijelo javne vlasti ili njegovi zaposlenici trebaju razumno očekivati.

Teret na vlasti

Napor potreban da se zadovolji zahtjev znači preveliki pritisak na vrijeme i resurse, koji nije razumno očekivati, bez obzira na to koliko je opravdano predmet ili valjan namjera podnositelja zahtjeva.

Osobne zamjerke

Iz bilo kojeg razloga, podnositelj zahtjeva je usmjerio svoje dopisivanje prema određenom zaposleniku ili uredu protiv kojih postoji neko osobno neprijateljstvo.

Nerazumna upornost

Podnositelj zahtjeva pokušava ponovo otvoriti pitanje koje se već cjelovito odgovorilo od strane tijela javne vlasti, ili je na drugi način bilo podvrgnuto nekom obliku neovisnog nadzora.

Neutemeljene optužbe

Zahtjev čine potpuno neutemeljene optužbe protiv javne vlasti ili određenih zaposlenika.

 

Nepopustljivost

Podnositelj zahtjeva traje nerazumno tvrdokorne pozicije, odbijajući pomoć i savjete i ne pokazuje spremnost da surađuju s tijelom javne vlasti.

 

Česti ili preklapajući zahtjevi

Podnositelj zahtjeva podnosi čestu zahtjeve o istom pitanju ili šalje nove zahtjeve pred javnu vlast prije nego ona ima priliku odgovoriti na prijašnje upite.

 

Namjerno izazivanje smetnji (dosađivanje, iritiranje)

Podnositelj zahtjeva izričito je naveo da mu je namjera da uzrokuje smetnje u javnim ovlastima, ili je član grupe čiji je to cilj.

 

Scattergun pristup

Zahtjev se čini proizvoljan, nema jasan fokus, ili izgleda kao da je isključivo dizajniran za potrebe 'pecanja' ('fishing') informacije bez ikakve ideje o tome što bi moglo biti otkriveno.

Nerazmjeran napor

Pitanje koje navodi podnositelj zahtjeva je relativno trivijalno i tijelo će morati trošiti nesrazmjernu količinu resursa kako bi se ispunilo takav zahtjev.

 

Ne postoji očigledna namjera da se dobije informacija

Podnositelj zahtjeva zlorabi svoja prava na pristup informacijama pomoću zakona kao sredstvo za izražavanje ljutnje zbog određene odluke ili ima cilj uznemiravati i smetati autoritet, na primjer, zahtijevajući informacije za koje tijelo zna da ih podnositelj već posjeduje.

 

Uzaludni zahtjevi

Pitanje se tiče podnositelja zahtjeva i već je potpuno riješeno od strane vlasti ili je bilo podvrgnuto nekom obliku nezavisne istrage.

 

Neozbiljni zahtjevi

Predmet je besmislen ili iznimno trivijalan, a zahtjev izgleda nema nikakvu ozbiljnu svrhu. Zahtjev je napravljen isključivo u svrhu zabave.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Dobit će informaciju kad se bude usudio potpisat imenom i prezimenom.

 

bobo 3 je o nečemu drugom pričao. Problem je što ti oni koji bi trebali davati informacije , mistificiraju iste jer i sami imaju problem sa tumačenjem zakona zbog neukosti , a neuki su jer su dovedeni na ta mjesta koruptivnim metodama , poluzakonito ili u potpunosti nezakonito , nemaju straha od sankcija jer zakazuju mehanizmi kažnjavanja takvih postupaka , a zakazuju (opet) jer su oni koji bi to trebali sankcionirati dovedeni na ta mjesta na potpuno isti način ( i s diplomom prometnog fakulteta).

Ima nešto u tome što je bobo 3 napisao , a to je da se informacije daju i osobama koje se ne predstavljaju svojim imenom , jer nas život u Hrvatskoj uči kako i nije baš pametno služiti se svojim imenom jer lako dođeš na "brisani prostor" spreman za odstrel.

Moje je mišljenje kako bi svaka javna ustanova i sve institucije koje s financiraju javnim novcem, morale isto tako javno objavljivati svoje radnje , prihode- rashode i drugo što je u interesu javnosti.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

U Ustavu je u čl. 38 dodan st. 4 "Jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti..." tek 2010.

 

 

Konferencija za medije povodom međunarodnog dana prava na pristup informacijama 23. rujna 2014. Povjerenik za informiranje kaže:

 

Kao osnovni problemi u postupanju po zahtjevima identificirani su: neažurnost tijela javne vlasti i probijanje rokova, odnosno ignoriranje zahtjeva u cjelini, nedostatak stručnosti službenika za informiranje, ne postupanje prema kriterijima za određivanje naknade za pružanje informacije, u smislu pretjeranih troškova, ali u određenom broju slučajeva i korištenje prava na pristup informacijama radi ostvarivanja nekih drugih svrha, kao što su privatni interes, pritisak na tijela javne vlasti, i sl. s obzirom da naš Zakon ne regulira situacije 'pretjeranog' traženja, kao što je to u većini drugih zemalja.

 

 

Znači to je 'friško', nedostaje regulative i uputa, tko zna što misli Povjerenik za informiranje, na jednom mjestu (u vezi medija) kaže:

Budući da je korisnik prava na pristup informacijama svaka domaća ili strana fizička i pravna osoba, nije bitno tko traži informaciju, već je bitan sadržaj zahtjeva.

:)

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Konferencija za medije povodom međunarodnog dana prava na pristup informacijama 23. rujna 2014. Povjerenik za informiranje kaže:

 

Kao osnovni problemi u postupanju po zahtjevima identificirani su: neažurnost tijela javne vlasti i probijanje rokova, odnosno ignoriranje zahtjeva u cjelini, nedostatak stručnosti službenika za informiranje, ne postupanje prema kriterijima za određivanje naknade za pružanje informacije, u smislu pretjeranih troškova, ali u određenom broju slučajeva i korištenje prava na pristup informacijama radi ostvarivanja nekih drugih svrha, kao što su privatni interes, pritisak na tijela javne vlasti, i sl. s obzirom da naš Zakon ne regulira situacije 'pretjeranog' traženja, kao što je to u većini drugih zemalja.

 

 

 

:)

 

Ukratko - nesposobnost kojoj se ne može stati na kraj jer oni koji bi trebali su - nesposobni.

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Uključi se u diskusiju

Možete objaviti sada i registrirati se kasnije. Ako imaš korisnički račun, prijavi se ovdje kako bi objavljivao s tim računom.

Posjetitelj
Odgovori na ovu temu...

×   Zalijepili ste sadržaj sa formatiranjem..   Ukloni formatiranje

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Vaš je prethodni sadržaj vraćen..   Očisti

×   Ne možete direktno lijepiti slike. Prenesite ili unesite slike iz URL.

  • Temu je nedavno pogledalo   0 korisnika

    • No registered users viewing this page.
  • Korisnici koji su trenuto na stranici



×
×
  • Napravi novi...

Važna informacija