Jump to content

Crkveno razriješenje braka


elora

Preporučene objave

moguće, ali ne mogu se točno sjetiti svih razloga, no (ako sam zeznula - nema smijanja)

- kad jedan od supružnika prešuti drugom, neku tešku bolest, npr. aids, teže oblike epilepsije, maničnu shizofreniju, neplodnost, impotenciju i dr.

- kad jedan ili oba ne priznaju brak (mislim da je na taj razlog se Thompson razveo, ali nisam sigurna)

 

ostali nek dopune :-D:smijeh:

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Mislim da po crkvenim propisima ne postoji rastava braka kao po građanskim, kojom bi bi se rastavljenima omogućilo sklapanje drugog crkvenog braka. Nisam siguran, pa opet mislim, da postoji samo razvod od stola i postelje (mislim da se tako nekako zove), no to ne omogućuje sklapanje novog braka. Pred crkvom se brak može sklopiti samo jedanput, osim, naravno, u slučaju smrti jednog od supružnika.

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Glede nevjere i sl. razloga, cit.:

»Crkva dopušta razvod od stola i postelje u slučajevima kad je zajednički život nemoguć, kad je druga strana zlostavljana ili je riječ o nevjernosti. No to nije pravi razvod nego samo odvojeni život. Supružnici ostaju u sakramentu i ne mogu se ponovo ženiti i udavati«

Glede poništenja crkvenog braka, cit.:

Budući da se razvodom od stola i postelje ne postiže trajno rješenje problema u disfunkcionalnim bračnim zajednicama, većina onih koji žele izići iz takve zajednice i zasnovati novu, ali pod takvim uvjetima da mogu i dalje sudjelovati u punom sakramentalnom životu Crkve, obraća se crkvenim sudovima sa zahtjevom za poništenje crkveno sklopljenog braka. Međutim, za poništenje su potrebni specifični, crkvenim pravom predviđeni uvjeti.

Ništavni brakovi

»Brak se može proglasiti ništavnim ako se ustanove nedopuštene zapreke. Na primjer, ne može kršćanin oženiti nekršćanina bez dozvole biskupa, jer bi u tom slučaju taj brak bio ništavan.

Zatim, tu su i psihički problemi, teške bolesti kao shizofrenija, fiziološki problemi kao impotencija, a također i homoseksualnost. Sve su to nepremostive zapreke pravom bračnom životu. Postoji cijela serija razloga zbog kojih se može postaviti pitanje pravovaljanosti braka«

Poseban problem nastaje ako je jedan od bračnih partnera prije sklapanja braka zatajio već postojeće zapreke pravovaljanosti braka.

»Što se tiče zatajivanja, to je isto jedan od razloga: zlonamjerna prijevara ili zlonamjerno zatajenje nedostataka. Recimo, djevojci su izvađena oba jajnika i ona zna da ne može imati djecu, no to zlonamjerno zataji. Jasno da je takav brak ništavan.

 

A problemi koji nastaju kasnije, u samom braku, nemaju nikakvu relevanciju za poništenje braka«

 

Citiran je dr. Smiljan Dragan Kožul, branitelj ženidbene veze pri Međubiskupijskom sudu prvog stupnja ZG.

Stoga bismo mogli smatrati kako su odgovori kompetentni u odnosu na postavljena pitanja.

 

 

 

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Evo jedan ogledni primjer kanonskog prava u praksi:

 

Prisjetimo se nezaboravne molitve-razgovora don Pavla iz ''Prosjaka i sinova'' u trenutku kad treba potajno vjenčati trudnu Zlatku (Vrtirepku) sa pokojnikom iz sela, što zapravo, ni prema crkvenom, niti prema građanskom pravu nije moguće učiniti, kako bi kao udovica izbjegla sramotu vanbračnog materinstva. Don Pavao, već kao starac, zagledan u daljinu, otprilike ovako «moli», odnosno sebi predočava «pregovore» sa samim Bogom:

Don Pavao: »A ja ću Tebi, Gospodine, ovako – Dozvoljavaš li vjenčati ovdje nazočnu Vrtirepku sa ovim pokojnikom; ti ga pitaj u Kraljevstvu Nebeskom uzima li je za ženu, a ja ću je pitati ovdje sada?

I nastavi (don Pavao) - A Ti (Bog) ćeš meni - Znaš da majka Crkva to zabranjuje!

A ja (don Pavao) ću opet Tebi – Znam, ali trudna je, i prema zakonu mora se, jer je bez muža, u bunar baciti!

A Ti (Bog) ćeš meni – U nečistu se je kaljala, u nečistu neka se i uguši!

A ja (don Pavao) ću opet Tebi Gospodine – Ti (Bog) kazni onog njenog mlatimudana što joj silu učini; u pakao ga baci ako treba; tri je (pakla) zaslužio! A ako već ne njoj, Gospodine, onda se barem smiluj onome nevinome čedu u njezinoj utrobi; jer mogao si se smilovati majci dječaka iz Naina kad si ga ono milostivo uskrisio majci pred očima!

Ti (Bog) ćeš meni na ovo Gospodine – Vraže repati i rogati, ne lovi me za srce!

A ja (don Pavao) ću na to Tebi (Bogu) – A na što ću Te drugo loviti, kad si Ti sama dobrota!?»

 

Daklem, (što bi kazao don Pavao) između čovjeka i Boga je sve moguće,posebno ako posrednik izvrši pravi zagovor.......

 

:propovjeda:

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Temeljni princip je dokazati kako brak nije valjano sklopljen pa samim time niti ne postoji.

Dokazujući neku od pojedinačnih zapreka koje brak čine ništavnim a klasificirane su u kanonskom pravu ili ako je napravljen "propust u proceduri" :) glede ženidbene privole.

 

Kako se brak u crkvi može sklopiti samo jednom, onda je sljedeći put- taj prvi put .

Pa koliko puta upali, sve do tog- prvog :)

 

Suština procedure u 70% pozitivno riješenih predmeta u Hrvata je već objavljena:

canis:

Daklem, (što bi kazao don Pavao) između čovjeka i Boga je sve moguće,posebno ako posrednik izvrši pravi zagovor.......

:smijeh2:

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Kako otkloniti zapreke braku-primjer drugi iz prakse kanonskog prava

Procedura:

Razgovaraju did Kikaš,Joe američanin ( po naški Jozo mlatimudan) uz nazočnost don Pavla.

 

Ja bi tvoju grenddotarku uzeo za svoju vajf.-obraća se didu Kikašu Jozo mlatimudan

 

Aaauuu...a ja ti dotarice nemam – čudi se did

 

Ma kako nemaš - evo je u kužini.- ne da se zbuniti američanin

 

Pater nadam se da ćete me u sljedeću nedilju vinčati?- pita Jozo gledajući u oči don Pavla.

 

Neću, velju daklem, neću!Ne mogu je daklem vjenčati, jer bi se za samog obreda hram Božji mogao srušiti! – odlučno odbijaše don Pavao.

 

Nazočni ukućani prestravljeni mogućom Božjom kaznom uglas povikaše :"aaaa, ooo, jouuuu..."

 

A zašto, ako smijem pitati?—ne odustaje Jozo u svojoj nakani.

 

Pitao, ne pitao ja ću, daklem, pred svima kazati. –odlučan je don Pavao

 

Što ima da bude neka bude.- sudbinski nadoda Kikaš.

 

Jerbo su daklem, trule grede.- iznenada će don Pavao,obznanjujući razloge zapreke braku.

 

Oooo yessss, to sam i mislio. Koliko dolora za grede?- oduševljeno će Jozo,uvlačeći ruku u unutrašnji džep jakete.

 

A posli ćemo o tom.-'' nezainteresirano'' će sluga i namjesnik Božji,don Pavao……..

 

:vrag::vjestica::propovjeda: :amen:

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Tužba o ništavosti ženidbe treba imati ovaj sadržaj:

 

Međubiskupijskom sudu prvog stupnja u Zagrebu

10 001 Zagreb, Kaptol 31, pp. 553

 

Tužba o ništavosti ženidbe

 

 

1.Tužitelj(ica): Ime i prezime, dan, mjesec, godina i mjesto rođenja, vjeroispovijest, župa rođenja.

Puna adresa: (telefon, faks, mobitel)

 

2.Tužena stranka: Ime i prezime, dan, mjesec, godina i mjesto rođenja, vjeroispovijest, župa rođenja.

Puna adresa: (telefon, faks, mobitel)

 

3.Ženidba je sklopljena (dan, mjesec, godina) u župi (navesti ime župe).

 

4.Pokušaj mirenja bio je (kada, gdje i pred kim).

Brakorazvodna presuda donesena je od općinskog suda u (mjesto i datum).

 

5.Tužbu upućujem gore spomenutom Sudu u Zagrebu kao mjerodavnom Sudu

(navesti jednu od sljedećih mogućnosti):

a)zbog mjesta u kojem je sklopljena ženidba (ZKP, kan. 1673, t. 1.)

b)zbog mjesta u kojem prebiva tužena stranka (ZKP, kan. 1673, t. 2.).

 

6.Gdje i kada ste se upoznali i koliko ste zajedno «hodali» prije nego ste sklopili katoličku ženidbu.

Opisati kako ste se slagali prije vjenčanja, kako je proteklo vjenčanje i kako ste se slagali iza vjenčanja.

Koliko dugo ste živjeli zajedno, tko je prvi i kada napustio to zajedništvo.

Opišite koji su uzroci i koji je po Vašem mišljenju pravni temelj nevaljanosti odnosno ništavosti ženidbe.

Kada se razlaz dogodio i koji su mu uzroci te je li nevaljanost odnosno ništavost upravo uzrok razlaza.

 

7.Ovoj tužbi prilažem slijedeće dokumente, koji prema mojem mišljenju mogu potkrijepiti moju tužbu (navesti dokumente).

 

8.Navesti svjedoke koji znaju za navedene razloge nevaljanosti odnosno ništavosti i koji će ih moći posvjedočiti na ovome Sudu. Navesti njihove adrese i telefone kako bi ih Sud mogao pozvati, ako Vaša tužba bude prihvaćena.

 

9.Na kraju molim Međubiskupijski sud prvog stupnja u Zagrebu da razmotri moju tužbu, da je prihvati te pokrene parnicu.

 

U (mjesto pisanja Tužbe, dan, mjesec i godina).

 

 

(Vlastoručni potpis.)

 

 

 

U prilog dostavljam:

1.Vjenčani list iz župe vjenčanja (original)

2.Preslik Postupka za ženidbu iz župe vjenčanja.

3.Preslik presude brakorazvodne parnice Općinskog suda.

4.Zatražiti svjedočanstvo o istinoljubivosti, tj. Preporuke vlastitog župnika za tužitelja(icu), tuženu stranku i svjedoke.

5.Pridodati eventualnu dokumentaciju koja bi mogla pojasniti samu tužbu (zdravstvenu, psihijatrijsku, sudsku, policijsku… )

 

Tužbu poslati na gore navedeni naslov Suda u Zagrebu!

 

kad stignete pred sud ovo bi bila pitanja

OPĆA PITANJA ZA TUŽITELJA I TUŽITELJICU

 

1. Koliko ste imali godina kada ste se prvi puta sreli i zaljubili?

2. Kakav je bio taj vaš prvi susret?

3. Kako dugo ste hodali prije vjenčanja? Kakav je bio vaš odnos tijekom hodanja s obzirom na ljubav, zrelost, prepirke i svađe? Jesu li se pokazivali osjećaji prihvaćanja?

4. Opišite vašu obiteljsku pozadinu (eventualne probleme)? Opišite obiteljsku pozadinu vašega supruga (je li na njegovoj strani bilo kakvih problema)?

5. Opišite svoj obrazovni i socijalni život prije ženidbe?

6. Jeste li naišli na neslaganja i teškoće u vrijeme zaruka? Molimo opišite čestinu (učestalost), jačinu, dubinu i trajanje bilo kakvih poteškoća?

7. Koje su vas okolnosti dovele do zaruka?

8. Kako dugo ste se sastajali prije zaruka? Koliko dugo je trajalo razdoblje zaruka? Jesu li zaruke ikada raskinute i koji je bio razlog?

9. Kakva je bila reakcija članova obitelji i prijatelja na vaše zaruke? Je li se itko suprotstavljao vašoj ženidbi?

10. Jeste li vi i vaš supružnik imali ikakvih dvojbi (sumnji) ili oklijevanja prije vjenčanja?

11. Molimo opišite bilo kakve planove koje ste pravili glede stvaranja obitelji, koje je bilo vaše shvaćanje ženidbe i kakva su bila vaša stanovišta jednog prema drugome u to vrijeme?

12. Kada su nastali prvi puta problemi u vašem braku? Opišite narav i izrazitost poteškoća?

13. Kako ste svatko od vas prihvatili ženidbene obveze, uključujući i vaš seksualni život, roditeljstvo, kućanske dužnosti, zaposlenje i financijske odgovornosti, itd…?

14. Kako ste pokušali riješiti poteškoće?

15. Što je bio uzrok propasti ženidbe?

16. Je li bilo ikakvih pokušaja pomirbe?

17. Je li bio itko od vas dvoje kod službenog obiteljskog savjetnika, psihijatra ili obiteljskog liječnika, prije ili poslije ženidbe? Koja je bila narav poteškoća?

18. Imate li još nešto za dodati što vas nismo gore pitali?

 

 

 

 

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

I svakako dokažite nešto od sljedećeg kako bi brak bio ništavan.

Inače će se raditi o razvodu od stola i postelje pa se nećete opet šetati uz svadbeni marš :)

 

Kan. 1083 - § 1. Muška osoba prije navršene šesnaeste godine, a ženska osoba prije navršene četrnaeste godine ne mogu sklopiti valjanu ženidbu.

§ 2. Biskupska konferencija može odrediti višu dob za dopušteno sklapanje ženidbe.

 

Kan. 1084 - § 1. Prethodna i trajna nemoć za spolni čin, ili kod muške osobe ili kod ženske osobe, bilo apsolutna bilo relativna, po samoj svojoj naravi čini ženidbu nevaljanom.

§ 2. Ako je smetnja nemoći dvojbena, bila to pravna bila činjenična dvojba, ženidba se ne smije spriječiti niti proglasiti ništavnim dok traje dvojba.

§ 3. Neplodnost niti zabranjuje niti priječi ženidbu, uz obdržavanje propisa kan. 1098.

 

Kan. 1085 - § 1. Nevaljano pokušava sklopiti ženidbu onaj tko je vezan vezom prijašnje, makar i neizvršene, ženidbe.

§ 2. Iako je prijašnja ženidba nevaljana ili razriješena s bilo kojeg razloga, nije stoga dopušteno sklopiti drugu dok se zakonito i sigurno ne utvrdi ništavnost ili razrješenje prve.

 

Kan. 1086 - § 1. Nije valjana ženidba između dviju osoba od kojih je jedna krštena u Katoličkoj crkvi ili je u nju primljena i nije formalnim činom od nje otpala, a druga je nekrštena.

§ 2. Neka se od te smetnje ne daje oprost, osim ako se ispune uvjeti o kojima se govori u kann. 1125 i 1126.

§ 3 Ako je stranka u vrijeme sklapanja ženidbe općenito smatrana kao krštena ili je njezino krštenje bilo dvojbeno, treba da se, prema odredbi kan. 1060, pretpostavi valjanost ženidbe dok se sigurno ne dokaže da je jedna stranka krštena, a druga nekrštena.

 

Kan. 1089 - Između muške osobe i radi sklapanja ženidbe otete ili barem zadržavane ženske osobe ne može biti nikakve ženidbe, osim ako poslije ženska osoba odijeljena od otmičara i smještena na sigurno i slobodno mjesto svojevoljno izabere ženidbu.

 

Kan. 1090 - § 1. Tko radi sklapanja ženidbe s određenom osobom ubije njezina ili svoga ženidbenog druga, nevaljano pokušava sklopiti tu ženidbu.

§ 2. Nevaljano također međusobno pokušavaju sklopiti ženidbu oni koji su usmrtili ženidbenog druga uzajamnim fizičkim ili moralnim djelom.

 

Kan. 1091 - § 1. U pravoj liniji krvnoga srodstva nevaljana je ženidba među svim precima i potomcima, bilo zakonitim bilo naravnim.

§ 2. U pobočnoj liniji nevaljana je sve do četvrtoga koljena uključivo.

§ 3. Smetnja se krvnoga srodstva ne umnožava.

§ 4. Neka se nikad ne dopusti ženidba ako ima ikakve dvojbe da su stranke krvno srodne u nekom stupnju prave linije ili u drugom stupnju pobočne linije.

 

Kan. 1092 - Tazbina u pravoj liniji čini ženidbu nevaljanom u svakom stupnju.

 

Kan. 1093 - Smetnja javne ćudorednosti nastaje iz nevaljane ženidbe, pošto je uspostavljen zajednički život ili iz općepoznatog ili javnog priležništva; smetnja čini ženidbu nevaljanom u prvom stupnju prave linije između muške osobe i krvnih srodnika ženske osobe, i obratno.

 

Kan. 1094 - Ne mogu međusobno valjano sklopiti ženidbu oni koji se vezani zakonskim srodstvom, nastalim iz posvojenja, u pravoj liniji ili u drugom stupnju pobočne linije.

 

Kan. 1095 - Nesposobni su za sklapanje ženidbe:

1. oni koji nisu dovoljno sposobni služiti se razumom;

2. oni koji boluju od teškog manjka prosuđivanja o bitnim ženidbenim pravima i dužnostima koje treba da se uzajamno predaju i primaju;

3. oni koji zbog razloga psihičke naravi ne mogu preuzeti bitne ženidbene obveze.

 

Kan. 1096 - § 1. Da bi se mogla imati ženidbena privola, potrebno je da ugovornim strankama barem nije nepoznato da je ženidba trajna zajednica između muške i ženske osobe usmjerena na rađanje djece stanovitom spolnom suradnjom.

§ 2. To se neznanje ne pretpostavlja poslije doraslosti.

 

Kan. 1097 - § 1. Zabluda u osobi čini ženidbu nevaljanom.

§ 2. Zabluda u osobini osobe, makar bila uzrok ugovora, ne čini ženidbu nevaljanom, osim ako se izravno i prvenstveno smjera na tu osobinu.

 

Kan. 1098 - Nevaljano sklapa ženidbu onaj tko ulazi u nju zaveden, radi zadobivanja privole, zlonamjernom prijevarom o nekoj osobini druge stranke koja po svojoj naravi može teško narušiti zajednicu ženidbenog života.

 

Kan. 1099 - Zabluda o jednosti ili nerazrješivosti ili sakramentalnom dostojanstvu ženidbe, samo ako ne određuje volju, ne čini nevaljanom ženidbenu privolu.

 

Kan. 1100 - Znanje ili mišljenje da je ženidba ništava ne isključuje nužno ženidbenu privolu.

 

Kan. 1101 - § 1. Pretpostavlja se da je unutrašnja voljna privola u skladu s riječima i znakovima upotrijebljenim u sklapanju ženidbe.

§ 2. Ali, ako jedna stranka ili obje pozitivnim činom volje isključi samu ženidbu ili neki bitni sastavni dio ili neko bitno svojstvo ženidbe, nevaljano sklapa ženidbu.

 

Kan. 1102 - § 1. Ženidba pod uvjetom o budućem ne može se valjano sklopiti.

§ 2. Ženidba pod uvjetom o prošlom ili o sadašnjem valjana je ili nevaljana, već prema tome da li onoga što je pod uvjetom ima ili nema.

§ 3. Uvjet pak, o kojem se govori u § 2, ne može se dopušteno postaviti osim s napismeno danim dopuštenjem mjesnog ordinarija.

 

Kan. 1103 - Nevaljana je ženidba sklopljena zbog sile ili velikog straha koji je zadan izvana, pa i nenamjerno, tako da je netko prisiljen izabrati ženidbu kako bi ga se oslobodilo.

 

Kan. 1104 - § 1. Za valjano sklapanje ženidbe potrebno je da stranke budu istodobno prisutne bilo osobno bili preko zastupnika.

§ 2. Neka zaručnici riječima izreknu ženidbenu privolu; ako pak ne mogu govoriti, onda znakovima koji isto znače.

 

Kan. 1105 - § 1. Za valjano sklapanje ženidbe preko zastupnika traži se:

1. da postoji poseban nalog za sklapanje ženidbe s određenom osobom;

2. da zastupnika odredi sam nalogodavac i da taj osobno obavi svoju zadaću.

§ 2. Da bi nalog bio valjan, treba da ga potpišu nalogodavac i, osim toga, župnik ili ordinarij mjesta u kojemu se nalog daje, ili svećenik kojega je ovlastio jedan od njih, ili barem dvojica svjedoka; ili se nalog mora sastaviti kao isprava koja je vjerodostojna prema odredbi svjetovnoga prava.

§ 3. Ako nalogodavac ne može pisati, neka se to zabilježi u samom nalogu i neka se doda drugi svjedok, koji neka također potpiše spis; inače je nalog nevaljan.

§ 4. Ako nalogodavac opozove nalog ili duševno oboli prije nego zastupnik u njegovo ime sklopi ženidbu, ženidba je nevaljana, iako to nije znao ni zastupnik ni druga stranka koja je sklopila ženidbu.

 

Kan. 1106 - Ženidba se može sklopiti preko tumača; toj pak ženidbi župnik neka ne prisustvuje, osim ako je siguran u pouzdanost tumača.

 

Kan. 1107 - Iako je ženidba bila nevaljano sklopljena zbog smetnje ili manjka oblika, pretpostavlja se da dana privola traje, dok se ne utvrdi da je opozvana.

 

*****

Ujedno uočimo kako se u npr. sljedećim slučajevima ne radi o ništavnosti braka, već razvodu od stola i postelje koji ne dozvoljavaju ponovno vjenčanje:

 

Kan. 1152. - & 1. Iako se usrdno preporučuje da ženidbeni drug, potaknut kršćanskom ljubavlju i zauzet za dobro obitelji, ne uskrati oproštenje preljubničkoj stranci i ne prekida ženidbeni život, ipak, ako joj nije izričito ili prešutno oprostio prijestup, ima pravo prekinuti zajednički život, osim ako je pristao na preljub ili mu dao povoda ili i sam počinio preljub.

& 2. Prešutno se oproštenje ima ako je nedužni ženidbeni drug, pošto je doznao za preljub, svojevoljno s bračnim osjećajem općio s drugim ženidbenim drugom; oproštenje se pretpostavlja ako je tijekom šest mjeseci sačuvao zajednički ženidbeni život i nije se utekao crkvenoj ili svjetovnoj vlasti.

& 3. Ako je nedužni ženidbeni drug svojevoljno prekinuo zajednički ženidbeni život, neka u roku od šest mjeseci pokrene parnicu za rastavu kod mjerodavne crkvene vlasti, koja, pošto razmotri sve okolnosti, neka prosudi može li se nedužni ženidbeni drug navesti da oprosti prijestup i da trajno ne produži rastavu.

 

Kan. 1153. - & 1. Ako jedan od ženidbenih drugova dovodi u veliku duševnu i tjelesnu pogibelj drugog ženidbenog druga ili djecu ili drukčije čini preteškim zajednički život, pruža drugom ženidbenom drugu zakoniti razlog da se rastavi prema odluci mjesnog ordinarija i, ako prijeti pogibelj zbog odgode, prema vlastitoj odluci.

& 2. U svim slučajevima, pošto prestane razlog rastave, treba da se ponovno uspostavi zajednički ženidbeni život, osim ako crkvena vlast odredi drukčije.

 

Kan. 1154. – pošto se provede rastava ženidbenih drugova, treba se uvijek prikladno pobrinuti za potrebno uzdržavanje i odgoj djece.

 

Uz brojne druge "članke" :)

Link to post
Dijeli na drugim stranicama

Uključi se u diskusiju

Možete objaviti sada i registrirati se kasnije. Ako imaš korisnički račun, prijavi se ovdje kako bi objavljivao s tim računom.

posjetitelj
Odgovori na ovu temu...

×   Zalijepili ste sadržaj sa formatiranjem..   Ukloni formatiranje

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Vaš je prethodni sadržaj vraćen..   Očisti

×   Ne možete direktno lijepiti slike. Prenesite ili unesite slike iz URL.

×
×
  • Napravi novi...