Jump to content

RJEŠENJE KOMISIJE ZA VRIJEDNOSNE PAPIRE-TRAŽE SE KOMENTARI


anonimno

Preporučene objave

Klasa: UP/I-450-08/05-02/152

Ur.broj: 567-03/05-1

 

Zagreb, 26. rujna 2005.

 

 

Temeljem odredaba članka 12. točka 4. i članka 15. stavak 4. točka 1. i 3. Zakona o tržištu vrijednosnih papira («Narodne novine» br. 84/02), Komisija za vrijednosne papire Republike Hrvatske, u predmetu poništavanja transakcija sklopljenih na Zagrebačkoj burzi d.d. Zagreb, na sjednici održanoj dana 26. rujna 2005. godine donijela je

 

 

R J E Š E NJ E

 

1. Poništavaju se transakcije sklopljene na Zagrebačkoj burzi d.d. Zagreb dana 21. rujna 2005. godine - od transakcije br. 373 do transakcije br. 451, a koje se odnose na trgovanje dionicama oznake KBZ-R-A izdavatelja Kreditna banka Zagreb d.d. Zagreb.

 

2. Poništavaju se transakcije sklopljene na Zagrebačkoj burzi d.d. Zagreb dana 22. rujna 2005. godine - transakcije br. 569 i 570, a koje se odnose na trgovanje dionicama oznake KBZ-R-A izdavatelja Kreditna banka Zagreb d.d. Zagreb.

 

3. Nalaže se Zagrebačkoj burzi d.d. Zagreb da bez odgode poništi transakcije navedene u točkama 1. i 2. izreke ovog rješenja.

 

4. Nalaže se Zagrebačkoj burzi d.d. Zagreb da o učinjenom iz točke 3. ovog rešenja bez odgode obavijesti Komisiju za vrijednosne papire Republike Hrvatske.

 

5. Suspendira se primjena odredbe članka 100. stavak 5. Pravila Središnje depozitarne agencije d.d. Zagreb, radi provedbe ovog rješenja.

 

6. Ovo rješenje objavit će se u «Narodnim novinama».

 

 

O b r a z l o ž e nj e

 

Komisija za vrijednosne papire Republike Hrvatske (dalje: Komisija) je tijekom redovnog praćenja trgovanja na Zagrebačkoj burzi d.d. Zagreb (dalje: Burza) dana 21. i 22. rujna 2005. godine uočila transakcije dionicama izdavatelja Kreditna banka Zagreb d.d. Zagreb (oznake KBZ-R-A), koje su po cijeni značajno odstupale od prosječne cijene za te dionice. Kako je u svim spornim transakcijama na strani prodavatelja bilo ovlašteno društvo CBB-vrijednosnice d.O.o. Varaždin (dalje: Društvo), Komisija je od Društva zatražila dostavu podataka iz knjige naloga s konkretnim nalozima temeljem kojih su izvršene predmetne transakcije.

 

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno je da je društvo Arka d.O.o. Varaždin kao nalogodavac, dana 21.9.2005. u 15:59 sati otvorilo nalog br. 2611/2005 za prodaju 44.430 dionica KBZ-R-A po minimalnoj cijeni od 130,00 kn po dionici, a dana 22.9.2005. u 15:59 sati otvorilo nalog br. 2621/2005 za prodaju 101 dionice KBZ-R-A po minimalnoj cijeni od 158,17 kn po dionici.

Iz dostavljenog pregleda realizacije naloga, kao i pregleda transakcija dionicama KBZ-R-A na Burzi, utvrđeno je da je nalog br. 2611/2005 u cijelosti realiziran dana 21.9.2005. po cijenama od 185,02 kn do 130,00 kn, a nalog br. 2621/2005 u cijelosti realiziran dana 22.9.2005. i to 100 dionica po cijeni od 179,00 kn i 1 dionica po cijeni od 158,17 kn.

 

Komisija je izvršila uvid i u trgovinske podatke Burze za dionicu KBZ-R-A prije spornih transakcija, te je utvrđeno da se u razdoblju od 15 dana prije 21. rujna 2005. godine cijena kretala od najniže 155,00 kn (07.9.2005.), do najviše 220,00 kn po dionici (20.9.2005.).

 

Količine i cijene po kojima su realizirane naprijed navedene transakcije dionicama KBZ-R-A, te vrijeme otvaranja i realizacije naloga, ukazuju na pokušaj manipulacije cijenom vrijednosnih papira, čime se narušava povjerenje u trgovinu vrijednosnim papirima, ugrožava funkcioniranje tržišta kapitala u cjelini, kao i položaj pojedinih sudionika na tržištu kapitala.

 

Naime, sukladno odredbi članka 108. stavak 2. točka 2. Zakona o tržištu vrijednosnih papira («Narodne novine» br. 84/02, dalje: Zakon), zabranjeno je obavljati transakcije vrijednosnim papirom radi toga da se smanji cijena tog vrijednosnog papira i na taj način potaknu drugi ulagatelji na prodaju istog.

S tim u svezi je odredbom članka 15. stavak 4. točka 1. Zakona propisano da će Komisija, kada utvrdi nezakonitosti i nepravilnosti kojima se ugrožava funkcioniranje tržišta kapitala u cjelini, položaj pojedinih sudionika na tržištu kapitala ili postoji mogućnost nanošenja velike štete, poništiti transakciju sklopljenu na burzi ako se utvrdi da su jedan ili više elemenata transakcije pogrešni ili ukazuju na manipulacije cijenom ili količinom vrijednosnih papira.

 

Budući da Komisija ocjenjuje da su navedene transakcije učinjene kako bi se time snizila cijena vrijednosnog papira oznake KBZ-R-A i utjecalo na zaključnu cijenu iste dionice, nalazimo da su ispunjeni uvjeti iz odredbi članka 15. Zakona, pa je valjalo riješiti kao u izreci ovog rješenja.

 

Sukladno odredbama članka 8. Zakona, ovo rješenje objavit će se u «Narodnim novinama».

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU

 

Protiv ovog rješenja žalba nije dopuštena, ali se protiv istoga može pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Upravnom sudu Republike Hrvatske u roku 30 dana od dana primitka ovog rješenja.

 

 

PREDSJEDNIK KOMISIJE

 

Miljenko Fičor

 

 

Dostaviti:

 

1. Zagrebačka burza d.d. Zagreb, Ksaver 200

2. Središnja depozitarna agencija d.d. Zagreb, Ksaver 200

3. CBB-vrijednosnice d.O.o. Varaždin, Aleja k. Zvonimira 1

4. Pismohrana, ovdje

 

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

  • 3 tjedna kasnije...

 

Klasa: UP/I-450-08/05-02/157

Ur. broj:567-01/05-3

 

Zagreb, 13. listopada 2005. godine

 

Temeljem odredaba članka 15. stavaka 2. i 3. te stavka 4. točke 1. i 6. Zakona o tržištu vrijednosnih papira («Narodne novine broj 84/02) i članka 141. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku («Narodne novine» broj: 53/91 i 103/96), Komisija za vrijednosne papire Republike Hrvatske, na sjednici održanoj dana 13. listopada 2005. godine, donosi

 

R J E Š E NJ E

 

1. Poništava se: a) transakcija prijenosa 182.152 dionica izdavatelja LIBURNIA RIVIERA HOTELI d.d., Opatija, s Hrvatskog fonda za privatizaciju, Zagreb, na društvo SN HOLDING d.d., Zagreb, i b) transakcija prijenosa 72.258 dionica izdavatelja LIBURNIA RIVIERA HOTELI d.d., Opatija, s Hrvatskog fonda za privatizaciju na društvo DOM HOLDING d.d., Zagreb.

 

2. Nalaže se Središnjoj depozitarnoj agenciji d.d., Zagreb, da bez odgode prenese dionice iz točke 1. ovog rješenja s računa društava SN HOLDING d.d., Zagreb, i DOM HOLDING d.d., Zagreb, na račun Hrvatskog fonda za privatizaciju, Zagreb, te dostavi Komisiji za vrijednosne papire Republike Hrvatske dokaz o izvršenom prijenosu dionica.

 

3. Ovo rješenje objavit će se u «Narodnim novinama».

 

O b r a z l o ž e nj e

 

I/ Pred Komisijom za vrijednosne papire Republike Hrvatske (dalje u tekstu: Komisija) pokrenut je upravni postupak, Klasa: UP-450/I-450-08/05-02/120, povodom zahtjeva društva SN HOLDING d.d., Zagreb, Humboldtova 4b/III, za odobrenje objavljivanja ponude za preuzimanje izdavatelja LIBURNIA RIVIERA HOTELI d.d., Opatija (dalje u tekstu: «Izdavatelj»). Naime, društva SN HOLDING d.d., Zagreb, i DOM HOLDING d.d., Zagreb, djelujući zajednički, a polazeći od toga da su stekla preko 25% dionica s pravom glasa Izdavatelja, prijavili su Komisiji stjecanje dionica u smislu odredbe članka 4. stavka 1. Zakona o preuzimanju dioničkih društava i podnijeli zahtjev za odobrenje objavljivanje ponude za preuzimanje, temeljem odredbe članka 13. stavka 1. Zakona o preuzimanju dioničkih društava. Zahtjevu za odobrenje objavljivanja ponude za preuzimanje, društvo SN HOLDING d.d., sukladno odredbi članka 12. stavka 2. točke 1. Zakona o preuzimanju dioničkih društava, dostavilo je, među ostalim, «Sporazum» zaključen dana 8. kolovoza 2005. godine između Hrvatskog fonda za privatizaciju, s jedne strane i društava SN HOLDING d.d., Zagreb, i DOM HOLDING d.d., Zagreb, s druge strane, kao ispravu temeljem koje su stečene dionice u smislu odredbe članka 2. točke 6. Zakona o preuzimanju dioničkih društava. Sukladno odredbi članka 142. Zakona o općem upravnom postupku i članka 13. stavka 3. Zakona o preuzimanju dioničkih društava, Komisija je dana 13. rujna 2005. godine, donijela zaključak o pokretanju posebnog ispitnog postupka u postupku povodom zahtjeva društva SN HOLDING d.d. za odobrenje objavljivanja ponude za preuzimanje, radi poduzimanja dodatnih radnji i utvrđivanja svih činjenica i okolnosti vezanih uz cijenu u ponudi za preuzimanje Izdavatelja.

 

Međutim, tijekom posebnog ispitnog postupka, Vlada Republike Hrvatske, odnosno, Državno odvjetništvo Republike Hrvatske u ime Republike Hrvatske i Vlade Republike Hrvatske, u svojim podnescima u bitnome ističu da:

 

- iz odredbe članka 9. stavka 4. «Sporazuma», proizlazi da je «Sporazum» sklopljen pod odgodnim uvjetom, u smislu odredbe članka 74. Zakona o obveznim odnosima, što znači da se «Sporazum» smatra sklopljenim samo ako se ispuni odgodni uvjet tj. ako Vlada Republike Hrvatske, odobri «Sporazum» u roku od 20 dana od dana njegova sklapanja (dana 8. kolovoza 2005. godine) ili ako u tom roku Vlada ne da nikakvo očitovanje;

- kako Vlada nije odobrila «Sporazum» u roku od 20 dana od dana njegova sklapanja, isti, temeljem članka 9. stavka 4. «Sporazuma» prestaje vrijediti i na bilo koji način biti obvezujući za stranke, te se u smislu odredbe članka 74. Zakona o obveznim odnosima smatra da nikada nije ni sklopljen niti proizvodi pravne učinke.

 

Društvo SN HOLDING d.d. je povodom očitovanja Vlade Republike Hrvatske, a u vezi stupanja na snagu «Sporazuma», izjavilo:

 

- da je očitovanje Vlade Republike Hrvatske irelevantno u postupku odobrenja objavljivanja ponude za preuzimanje Izdavatelja;

- da «Sporazum» nije sklopljen pod odgodnim uvjetom, a i da jest, to je pravno irelevantno za postupak odobrenja objavljivanja ponude, jer prema točki 6. članka 2. Zakona o preuzimanju dioničkih društava smatra se da su dionice stečene sklapanjem pravnog posla, koji se smatra sklopljenim i u slučaju kad je sklopljen pod odgodnim uvjetom:

- da Vlada Republike Hrvatske nije stranka «Sporazuma» niti je ovlaštena suditi o njegovoj valjanosti;

- da je Vlada Republike Hrvatske odobrila «Sporazum» neposredno prije njegova sklapanja pa su ga stranke, upoznate s tom okolnošću, sklopile i konzumirale;

 

II/ Uvidom u tekst sporazuma Komisija je utvrdila da je namjera i volja stranaka «Sporazuma» bila konačno i mirno riješiti sve međusobne odnose proizišle iz kuponske privatizacije i posljedične pravne odnose, ugovore i sporove (točka 3. «Temeljnih pretpostavki»).

 

S tim u vezi, jedan od elemenata «Sporazuma» sadržan je u odredbama članka 3. «Sporazuma», a sastoji se od obveze Hrvatskog fonda za privatizaciju da, među ostalim, u fiksnom roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog «Sporazuma», odvojenim izjavama o prijenosu 72.258 dionica Izdavatelja prenese društvu DOM HOLDING d.d., a 183.722 dionice Izdavatelja prenese društvu SN HOLDING d.d. Hrvatski fond za privatizaciju izvršio je ovu obvezu dana 9. kolovoza 2005. godine, što je vidljivo iz izjava o prijenosu Hrvatskog fonda za privatizaciju potpisanih dana 9. kolovoza 2005. godine od strane Predsjednika Hrvatskog fonda za privatizaciju i ovjerenih pečatom, te ovjerenih kod javnog bilježnika istog dana, a koje se izjave nalaze također u spisu predmeta u preslici. Temeljem istih izjava o prijenosu, odgovarajući broj dionica Izdavatelja prenesen je s računa Hrvatskog fonda za privatizaciju na račune društava SN HOLDING d.d. i DOM HOLDING d.d. kod Središnje depozitarne agencije d.d. i to s danom 10. kolovoza 2005. godine, što je utvrđeno uvidom u račune vrijednosnih papira kod Središnje depozitarne agencije. d.d.

 

Temeljem, pak, odredbe članka 9. stavka 4. navedenog «Sporazuma», isti «…stupa na snagu kada ga odobri Vlada Republike Hrvatske u smislu članka 3. Zakona o privatizaciji. Ako Vlada Republike Hrvatske ne odobri ovaj Sporazum u roku od 20 (slovima: dvadeset) dana od dana njegova sklapanja (potpisivanja), ovaj Sporazum prestaje vrijediti i biti na bilo koji način obvezujući za stranke, te se ima smatrati kao da nije niti sklopljen.».

 

Temeljem odredbe članka 3. stavka 2. Zakona o privatizaciji («Narodne novine» broj 21/96, 71/97, 16/98 i 73/2000), iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, Vlada može, na prijedlog Upravnog odbora Hrvatskog fonda za privatizaciju odlučiti da se dionice ili udjeli, stvari i prava određenih pravnih osoba izuzmu od prodaje. Ove dionice i udjeli koriste se sukladno odluci Vlade, a na prijedlog Upravnog odbora.

 

Spisu predmeta priložena je i a) Odluka Vlade Republike Hrvatske, od dana 4. kolovoza 2005. godine, o izuzimanju od prodaje 255.980 dionica Izdavatelja, donesena temeljem odredbe članka 3. stavka 2. Zakona o privatizaciji, b) Odluka Vlade Republike Hrvatske, od istog dana, donesena pozivom na odredbu članka 10 Zakona o Vladi Republike Hrvatske, o davanju suglasnosti na tekst Sporazuma o nagodbi Hrvatskog fonda za privatizaciju sa SN HOLDINGOM i DOM HOLDINGOM, sukladno Odluci Hrvatskog fonda za privatizaciju, od 10. rujna 2004. godine i c) Odluka Vlade Republike Hrvatske od dana 17. kolovoza 2005. godine kojom se povlače prethodno navedene Odluke.

 

III/ Slijedom navedenog, utvrđeno je da suglasnost Vlade Republike Hrvatske nije dana, sukladno odredbi članka 9. stavka 4. «Sporazuma», u roku od 20 dana od dana njegova sklapanja (potpisivanja) – 8. kolovoza 2005. godine, pa je stoga, sukladno istoj odredbi «Sporazuma», dana 28. kolovoza 2005. godine taj «Sporazum» prestao vrijediti i biti na bilo koji način obvezujući za stranke, te se ima smatrati kao da nije niti sklopljen. Naime, ugovaranje suglasnosti Vlade Republike Hrvatske u roku od 20 dana od dana sklapanja «Sporazuma» može se tumačiti samo kao odgodni uvjet u smislu članka 74. stavka 1. Zakona o obveznim odnosima («Narodne novine» broj 53/91, 73/91, 3/94, 7/96 i 117/99). Ovo, pak, znači da se Sporazum smatra sklopljenim samo ako i kada se ispuni odgodni uvjet, što ovdje očito nije slučaj, jer Vlada Republike Hrvatske nije odobrila ovaj Sporazum u roku od 20 (slovima: dvadeset) dana od dana njegova sklapanja. U takvoj pravnoj situaciji, jasno je da izjave o prijenosu, kojima su izvršene a) transakcija prijenosa 182.152 dionica Izdavatelja, s Hrvatskog fonda za privatizaciju, Zagreb, na društvo SN HOLDING d.d., Zagreb, i b) transakcija prijenosa 72.258 dionica Izdavatelja s Hrvatskog fonda za privatizaciju na društvo DOM HOLDING d.d., Zagreb, nisu valjane, jer temeljni pravni posao za navedene izjave o prijenosu – «Sporazum» - nije ni sklopljen.

 

Sukladno odredbi članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona o tržištu vrijednosnih papira, kada utvrdi nezakonitosti i nepravilnosti kojima se ugrožava funkcioniranje tržišta kapitala u cjelini, položaj pojedinih sudionika na tržištu kapitala ili postoji mogućnost nanošenja velike štete, Komisija će poništiti transakciju sklopljenu na burzi, uređenom javnom tržištu ili drugim pravnim poslom, ako se utvrdi da su jedan ili više elemenata transakcije pogrešni ili ukazuje na manipulacije cijenom ili količinom vrijednosnih papira.

 

U konkretnom slučaju, predmetne transakcije kojima su stečene, odnosno, prenesene dionice Izdavatelja su, dakle, transakcije sklopljene drugim pravnim poslom (izjave o prijenosu od dana 9. kolovoza 2005. godine), pri čemu su transakcije u cijelosti pogrešne, jer ne postoji pravni temelj transakcije («Sporazum»), a mogućnost nanošenja velike štete ogleda se u tome da predmetne dionice, njih 92,73% od ukupnog broja dionica s pravom glasa Izdavatelja (temeljni kapital upisan u sudski registar iznosi 968.451.200,00 kn pri čemu je nominalni iznos jedne dionice 3.200,00 kn tako da je temeljni kapital podijeljen na 302.641 dionica) protupravno promijene vlasnika tako da on njima ne može više raspolagati. Slijedom navedenog, riješeno je kao u točki 1. izreke.

 

Prema odredbi članka 15. stavka 2. Zakona o tržištu vrijednosnih papira, u slučaju utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti Komisija će rješenjem naložiti poduzimanje radnji koje pridonose uspostavljanju zakonitosti i usklađivanju rada sa zakonima i drugim propisima, odnosno izreći odgovarajuću mjeru propisanu ovim Zakonom. Prema odredbi članka 15. stavka 4. točke 6. Zakona o tržištu vrijednosnih papira, kad utvrdi nezakonitosti i nepravilnosti zbog kojih postoji mogućnost nanošenja velike štete, Komisija će naložiti druge mjere koje su potrebne za uklanjanje posljedica koje su nastale izvršenjem ili propuštanjem radnji od strane sudionika na tržištu kapitala, a mogu utjecati na tržište u cjelini. Prema odredbi stavka 3. članka 15., rješenjem iz prethodnog stavka Komisija će odrediti rok za izvršenje rješenja koji ne može biti duži od 60 dana i obvezu da se Komisiji dostavi dokaz o ispravljenoj nezakonitosti i nepravilnosti. Slijedom navedenog, riješeno je kao u točki 2. izreke.

 

Temeljem odredbe članka 8. stavka 4. Zakona o tržištu vrijednosnih papira, pojedinačne akte Komisija objavljuje u «Narodnim novinama» nakon njihove konačnosti. Slijedom navedenog, riješeno je kao u točki 3. izreke.

 

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU

 

Protiv ovog Rješenja žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Upravnom sudu Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana primitka ovog Rješenja.

 

 

PREDSJEDNIK KOMISIJE

 

 

Miljenko Fičor

 

 

 

 

Dostaviti:

 

1. Središnja depozitarna agencija d.d., Ksaver 100, Zagreb,

2. DOM HOLDING d.d., Zagreb, A. von Humboldta 4b/III,

3. SN HOLDING d.d., Zagreb, A. von Humboldta 4b/III,

4. Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Zagreb, Gajeva 20a.

 

Link to comment
Dijeli na drugim stranicama

Uključi se u diskusiju

Možete objaviti sada i registrirati se kasnije. Ako imaš korisnički račun, prijavi se ovdje kako bi objavljivao s tim računom.

Posjetitelj
Odgovori na ovu temu...

×   Zalijepili ste sadržaj sa formatiranjem..   Ukloni formatiranje

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Vaš je prethodni sadržaj vraćen..   Očisti

×   Ne možete direktno lijepiti slike. Prenesite ili unesite slike iz URL.



×
×
  • Napravi novi...

Važna informacija